Allt om katter

Det är ett hårt jobb att vara hemmansägare  – och hobbyjägare. Man måste ta hand om sin mark och patrullera gränserna. Varje dag. Och natt. Man måste ju se till så ingen saboterar ens egendom. Kontrollera att inga överträdelser begås. Men det gör det ju. Både nu och då. Tassas det över gränserna. Somliga fattar visst inte det här med Mitt och Ditt och Håll Dig borta! Långt borta!!
Det finns en liten trefärgad katt som springer över min tomt. Hela tiden. Men, jag genar ju bara, säger den när jag kommer på den. ”Ska ju bara till andra sidan. Till Bakom Häcken. Jag bor där.” Påstår den. Om det nu är sant. Ibland går den bara runt inne på min gräsmatta och nosar. Inte som om den är på väg någon annanstans utan som om den letar efter något. Undersöker Mina Ägor. Min jaktmark. Hallå där! ALLA möss här är mina. ALLA fåglar som flyger över Min Mark är Mina. ALLT här är MITT. Sluta nosa! Sluta tänka på att nosa och försvinn härifrån.
”Men, jag är på väg ju” säger den trefärgade katten och nosar lite till. ”Jag är ju bara på väg hem till mig.”
”Sluta vara så nosig och -bara gå! Gå!”
Jag tycker inte om att slösa min tid på tjafs. Det finns viktigare saker. Som att se till så att alla pälshår ligger rätt. Slätt. Och glänsande. Eller ta den där musen som ränner förbi under snårgräset. Fånga den. Och släppa den så man kan fånga den igen. Och igen. Tills den blir tråkig och inte rör sig mer. Och sen är det ännu viktigare att lägga alla pälsstrån på plats igen.
Det finns en stor, tjock grå katt också. Den kommer smygande då och då. Sakta och lömskt. Som om den planerar att ta över mina marker. Den brukar lunka iväg när jag närmar mig. Jag brukar inte behöva säga till ens. Den låtsas att den gör värdig sorti och att det inte finns någonting intressant i min trädgård ändå. Inget Alls. Tråkig trädgård.
Men jag har nog märkt att den markerat, både här och där, när jag inte varit ute. Den passar på när jag är inne monsieoch förorenar på alla mina favoritställen. Nedanför fågelboet i päronträdet. Ovanför mushålen i husgrunden. Olidligt med denna oförskämdhet. Det värsta var ändå en natt när den gråtjocke inte hade vett att lämna min tomt. Han bara stod kvar. Och morrade. Och skrek! Jag gick närmare och närmare. Fast jag gick långsamt för att ge honom en chans att ge sig av självmant. Men nej, han gav sig inte. Jag började undra om han satt fast i marken på något sätt kanske. Det gjorde han inte. Han tog ett steg mot mig. Hur arrogant som helst. Och under hemska, oförskämda eder. Mot mig, markägaren. Det var faktiskt inget annat att göra än att anta utmaningen och ta till hårda klor och slag och bett. Jag gav honom en rejäl match. Vi rullade runt i gruset och klöste sönder varandras pälsar under gruvligt oljud och höga skrik. Jag skrek naturligtvis bara för att jag var upprörd över denna oförskämdhet. Förstöra min mark och sedan min päls dessutom! Jag drev den tjockgråe missdådaren på flykten och det låg nästan bara gråa hårstrån på gruset. Han haltade in i häcken och morrade räddhågset bakom grenar och taggar. Jag satt kvar utanför mitt hus på min tomt och jag var så arg så jag skakade och morrade tillbaka. Något kom emot mig, en skugga föll över mig och jag tänkte angripa den också men det var bara de dumma människorna som undrade vad som stod på. Vi är under attack, idioter, morrade jag. Gå tillbaka in, jag har läget under kontroll.
Jag väntade tills jag var säker på att den tjockgråe retirerat in på sitt eget område. Jag var ganska nöjd med mig själv. Ja, jag kände segerns ljuva sötma – tills jag börjat slicka iordning min päls och upptäckte en kal fläck. En tuss mitt fram var borta. det var en traumatisk upptäckt. En katt ska inte se ut så där. Med naken hud som liksom tittar fram i pälsen. Människor tappar hår det vet jag ju. Människor har kala fläckar mitt i sin päls och ibland täcker de över kalfläcken med pälshåren som är kvar. Jag slickade också över min kalfläck. Jag fixade till det så att det inte syntes. Men det känns. Det känns i mitt hjärta.
Ordförande Måns genom Pia Lindestrand
Kommentera

Etikettmoln

